Svenska

Fredagen den 30 januari 2015

Dagen då Laura Trenter kom in i vår värld och i vårt klassrum...


Vi tackar Laura för två härliga timmar hos oss i klass 4b! Det var härligt att få längta och det var fantastiskt att få träffa en författare som Laura.  Besöket gav oss också en längtan efter att läsa Lauras böcker. Riktigt nyfikna är vi på boken som är på gång, den som Laura skriver tillsammans med sin son Krillan. 

Laura berättade öppenhjärtigt om sitt liv och om de många verkliga händelserna som hon  har använt sig av i sina böcker.

Vi var väl förberedda när vi äntligen skulle få träffa Laura Trenter och med det menar jag att alla hade hunnit skriva ett författarporträtt utifrån tre olika källor, fått kamratrespons och slutligen bearbetat och förbättrat sina texter.  Alla hade också haft tid att skriva ner de frågor som uppkom under arbetet.

Vi är snart klara med Pappa polis och det blir antingen Julian och Jim eller Fotoalbumet som vi tar oss an som nästa bok.

Jag försöker variera mellan högläsning, stafettläsning  och att lyssna till när Laura läser(ljudbok). Det som är magiskt är när barnen efter avslutat kapitel redan är igång med att ställa hypoteser om vad som nu kommer att hända.  Även kopplingar som de gör bakåt i texten och till sina egna upplevda händelser visar prov på god förståelse! Denna iver över att få läsa/lyssna vidare är underbar! 









Planeringen inför och efter författarbesöket ser ut så här:

Hur skriver jag den perfekta deckaren?  vecka 3-10


Du kommer under några veckor att arbeta med temat deckare och vi kommer att få besök av författaren Laura Trenter. Du ska också läsa några av Lauras spännande böcker för att samla inspiration innan du ska skriva en egen deckare. Arbete består av tre delar:


  1. Du  ska skriva ett författarporträtt om Laura Trenter och vi kommer att arbeta så här:


  • läsa faktatexter/intervjuer om Laura Trenter
  • se ett kort program från UR där Laura Trenter berättar om sitt skrivande
  • gemensamt göra en tankekarta med stödord/stödmeningar utifrån texterna och tv-programmet
  • skriva ett författarporträtt med hjälp av tankekartan( texterna/tv-programmet)
  • använda oss av kamratbedömning och självbedömning efter given mall


            Texten ska
  • innehåll fakta om Laura Trenter hämtad från flera olika källor
  • texten ska vara skriven i kronologisk ordning
  • vara tydlig att läsa och förstå för andra
  • vara bearbetad  och förbättrad efter respons
  • innehålla hela meningar med stor bokstav och punkt
  • vara indelad i stycken
  • ha en trevlig layout


2. Nästa del i temat är att komma igång med läsandet. Vi kommer att enligt  RU. Du ska


  • läsa minst två deckare skrivna av Laura Trenter
  • träna högläsning för att kunna läsa med bra flyt
  • läsa med inlevelse
  • kunna använda dig av olika lässtrategier
  • kunna läsa med god förståelse
  • kunna återge händelserna i kronologisk ordning


3. Tredje delen i temat är skrivandet. Du ska


  • planera och strukturera din berättelse
  • använda dig av person- och miljöbeskrivningar
  • använda dig av talstreck. utropstecken, frågetecken
  • stor bokstav och punkt
  • dela in texten i stycken
  • kunna stava de vanligaste och mest förekommande  innehålls- och formorden rätt
  • kunna ge och ta respons
  • kunna bearbeta din text och göra de förbättringar som krävs


Lgr 11  -Syfte Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
•         formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
•         läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
•         anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
•         urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och

•         söka information från olika källor och värdera dessa.








Författarbesök - Laura Trenter


 

Som ni redan har informerats om så kommer vi att få träffa författaren Laura Trenter. Hon kommer till Tingdammsskolan sista veckan i januari. För att vi ska få ut så mycket som möjligt av Lauras besök ska vi läsa på lite om henne och hennes skrivande. 

Arbetet är upplagt enligt följande:

Vecka 2-3

1. Läsa två texter/intervjuer samt se ett program på UR om Laura Trenter och hennes skrivande.
Texterna hittar ni här
och programmet på UR

2. Diskutera nya ord och begrepp och även lära oss lite om några olika deckargenrer.
3. Göra en tankekarta som vi sedan utgår ifrån när vi skriver en gemensam faktatext.
4. Skriva ett författarporträtt om Laura Trenter med stöd av tankekarta, faktatexterna och UR-programmet.

Vecka 4-5

5. Börja läsa någon av Laura Trenters böcker och vi har helklassuppsättningar som vi kommer att använda oss av( fortsätter att arbeta med läsförståelsen/lässtrategier).
6. Förbereda frågor inför författarbesöket.


Besöket kommer vi också att dokumentera på något sätt. Den kunskap som vi får i samband med besöket ska vi sedan omvandla till vårt eget skrivande. Vi fortsätter först att läsa två deckare av Laura Trenter och efter det kommer vi igång med deckarskrivandet.  Innan eleverna släpps fria att skriva kommer vi att studera olika sätt att komma igång med skrivandet. Eleverna är redan förtrogna med berättelsescheman som kan ge struktur åt berättelsen och vi kommer också att titta på hur olika miljöbeskrivningar kan se ut.

Jag ser verkligen fram emot att hälsa Laura Trenter välkommen till oss och jag längtar också efter att få ta del av klassens kommande deckare!













Höstterminen 2014

På svensklektionerna kommer vi att läsa vidare i Katitzi, fortsätta att resonera och diskutera i kombination med högläsning. Vi kommer också att träna oss i att gestalta och beskriva personer och eleverna kommer att få skriva en personbeskrivning om sig själva.

Eleverna har tränat lite på själv- och kamratbedömning. Då gäller det att veta vad man ska bedöma och det vi tittade på var:

Har du en rubrik?
Har du skrivit läsligt?
Har du använt dig av stor bokstav och punkt och på rätt plats?

Har du använt dig av talstreck för att visa direkt tal?
Har du delat in din text i stycken?
Har du använt dig av bindeord i texten?
Har du skrivit din återberättande text i preteritum(dåtid)?




Texten som skulle skrivas var en sammanfattning av ett kapitel i Katitzi. Vi hade först gjort ett gemensamt berättelseschema som fungerade som ett stöd för eleverna under skrivandet. Det jag ser att vi ska träna mer på är användandet av bindeord och talstreck(för att visa direkt tal). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar