måndag 23 mars 2015

Vecka 13

Hej!


Det känns härligt att vara tillbaka i klassen efter en tids influensa!

Vi började dagen med att alla redovisade sina korta tal om deras idol eller förebild vilket var läxa i engelska förra veckan. Det är fler och fler som vågar titta upp från sina anteckningar och målet är att att eleverna ska känna sig trygga i att framföra en muntlig presentation. 

För att det ska bli riktigt bra så krävs det att man förbereder sig hemma annars blir det lätt ostrukturerat och då tappar också publiken intresset. Övningen ställer också stora krav på publiken, nämligen att man lyssnar aktivt vilket är en mycket viktig förmåga vad gäller kommunikation. 

Efter påsklovet kommer vi även att skriva och hålla tal (på svenska) utifrån en given struktur och vi kommer att titta/lyssna på andra elever som har arbetat med detta(#tala som TED).

I dag har eleverna fått brev från elever i årskurs 4 på Ängsnässkolan i Huddinge. Jag hoppas att detta med brevvänner kan bli en rolig och bra aktivitet. Det blev mycket tissel och tassel i klassen när de hade läst igenom breven och många ville berätta om just sin brevvän. Vi kommer att skriva klart våra brev i morgon och därefter skickar vi dem till Ängsnässkolan. Vi passar på att träna på vad som bör finnas med i ett brev -datum, ort, hälsningsfras, innehåll med svar och frågor samt avslutning.

På onsdag kl.8.30-9.30 kommer alla elever i år 4 att få information kring internet och det är Mats Andersson på Netscan som är inbjuden att hålla i detta(som även håller i kvällsföreläsningen där ni föräldrar kan delta i mån av plats, biljetter hämtas på biblioteket). 

No- här är batterijakten i full gång!

So- fortsatt arbete med religionskunskap.

Jag vill informera om att det inte är tillåtet för eleverna att använda mobiltelefoner på skolans område. Mobiltelefonerna får alltså inte plockas upp ur skolväskan förrän eleverna slutat skolan och lämnat skolans område. 


Läxor vecka 13:

Tisdag    Matematik  Läxa 17
Torsdag  Svenska      Julian och Jim 
Fredag    Engelska    Kapitel 22, läsa och översätta texten, glosor+ speech




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar