Hej!
I fredags slutade Wiaam i vår klass då familjen har flyttat till ett annat område. Vi önskade Wiaam lycka till och vi gav henne ett litet armband och brevpapper som avslutningspresent. Vi hoppas att Wiaam, lite längre fram, skriver ett brev till oss och berättar hur hon har det på sin nya skola. Vi kommer att få en ny elev i klassen och hennes namn är Amani.
I 4A har det också börjat en ny elev och han heter Christoffer.
Svenska
Idag har vi fortsatt vårt arbete kring #Tala som TED och jag har fått läsa fantastiska texter som era barn har skrivit. Det kan handla om vad som helst men eleverna ska ha varit med om det, upplevelsen ska vara deras egen och känslorna kring händelsen, personen eller föremålet ska beskrivas så att vi andra blir berörda. Vi arbetar under veckan med att utveckla texterna för att få dem så tydliga och innehållsrika som möjligt.
Läxa till fredag blir att träna på talet, läsa det högt för sig själv framför en spegel, försöka lära sig det utantill(inte ett krav men det underlättar för barnen när det är dags att hålla talet) och låt dem hålla talet för er i familjen.
Engelska
Dramatiseringarna som eleverna har arbetat med på engelskan är fortfarande under bearbetning och uppgiften denna vecka är att skriva ner de repliker som man har idag och därefter komma på fler repliker. Vi spelade in förra veckans redovisning och dem tittade vi på i fredags och vi kunde snabbt konstatera att vi skulle kunna göra lite mer för att få det ännu bättre. Det gäller också för den som höll i kameran(Annette) för där finns mycket att förbättra vad gäller ljus och ljud.
Jag påminner barnen om att vi hela tiden arbetar efter att utveckla våra förmågor och vårt arbete och då krävs det hårt arbete. Det kan innebära att skriva om sina texter flera gånger för att slutligen kunna presentera ett riktigt bra innehåll. Det suckas lite och det är då jag påminner dem om Austins butterfly, det är en video som vi tittade på i höstas just för att förtydliga vad formativ bedömning och utvecklande arbetssätt innebär. Den är mycket tydlig och jag delar den här igen för er som är intresserade av att se den.
I matematik kommer eleverna att få göra ett par diagnoser under veckan och ev. även fortsätta med det i nästa vecka. Läxa 21 är matteläxan till vecka 18.
I no arbetar de med olika naturtyper och det är också läxan till torsdag.
I so är det fortfarande religion som är ämnet och det är just nu judendomen som klassen läser om och arbetar med.
Läxa vecka 17:
Måndag Läsjournalen
Tisdag Matematik läxa 20
Onsdag Cykel och hjälm med - om man har tillgång till det.
Torsdag No- Olika naturtyper
Fredag Sv- tränat hemma på sitt tal(många gånger, framför spegeln/för familjen)
Eng: Chapter 24 glosor och text
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar