Planering vecka 40: ämnet
matematik
Påminnelse
om kapitlets fyra mål som är att kunna alla siffror och tal har visst värde.
Att kunna läsa och skriva tal inom talområdet 0 – 10000. Att kunna pricka in tal
på en tallinje och bekanta sig med huvudräkning. Och att kunna räkna med
addition och subtraktion med huvudräkningsmetod och uppställning.
Under denna
vecka och kommande vecka skall eleverna arbeta för att uppnå det sista målet.
Att kunna räkna enkla tal med uppställning i addition och subtraktion är något
bekant för eleverna men huvudräkningsmetod är en ganska ny metod för eleverna.
I veckans lektion ” addition och subtraktion i flera steg” skall eleverna träna
och bekanta sig med huvudräkning. Räkning i flera steg innebär att skriva både
termer eller en av termerna i utvecklad form och sedan sker beräkning steg för
steg.
Till
exempel: 67 + 35 = 67 + 30 + 5 = 97 + 5
= 102 eller 67 + 35 = 60 + 7 +30 + 5 =
102
167 – 85 = 167 – 80 – 5
= 87 – 5 = 82
Eftersom
metoden bygger på att både termer eller en av termerna skrivs i utvecklad form
så ska lektionen inledas med en repetition och förklaring hur det går till att
räkna i flera steg. Eleverna ska först börja med att addera i steg och gå genom
flera exempel på tavlan. Efter att eleverna känner sig säkra och att de har
förstått hur de skulle tänka ska de göra på samma sätt med subtraktionen. Under veckan skall eleverna gå igenom
hemläxan som de fick förra veckan och få förklaring för de uppgifterna som de
inte har förstått. Veckans multiplikations tabell är 5 ans tabell.
Hemläxor till nästa
vecka:
*
Läxa 4 sidan 297.
*
Talluppfattning och huvudräkning sidan 33. Det är en bra repetition till taluppfattning
samt eleverna kan träna mer på huvudräkning.
*
Veckans tabell till nästa vecka är 6: ans tabell.
Med
vänliga hälsningar
Ramzi
Beaoui
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar