tisdag 30 september 2014

Matematikplanering v 40 information till föräldrarna

             Planering vecka 40: ämnet matematik

Påminnelse om kapitlets fyra mål som är att kunna alla siffror och tal har visst värde. Att kunna läsa och skriva tal inom talområdet 0 – 10000. Att kunna pricka in tal på en tallinje och bekanta sig med huvudräkning. Och att kunna räkna med addition och subtraktion med huvudräkningsmetod och uppställning. 
Under denna vecka och kommande vecka skall eleverna arbeta för att uppnå det sista målet. Att kunna räkna enkla tal med uppställning i addition och subtraktion är något bekant för eleverna men huvudräkningsmetod är en ganska ny metod för eleverna. 
I veckans lektion ” addition och subtraktion i flera steg” skall eleverna träna och bekanta sig med huvudräkning. Räkning i flera steg innebär att skriva både termer eller en av termerna i utvecklad form och sedan sker beräkning steg för steg.
Till exempel:   67 + 35 = 67 + 30 + 5 = 97 + 5 = 102  eller 67 + 35 = 60 + 7 +30 + 5 = 102
                        167 – 85 = 167 – 80 – 5 = 87 – 5 = 82
Eftersom metoden bygger på att både termer eller en av termerna skrivs i utvecklad form så ska lektionen inledas med en repetition och förklaring hur det går till att räkna i flera steg. Eleverna ska först börja med att addera i steg och gå genom flera exempel på tavlan. Efter att eleverna känner sig säkra och att de har förstått hur de skulle tänka ska de göra på samma sätt med subtraktionen.  Under veckan skall eleverna gå igenom hemläxan som de fick förra veckan och få förklaring för de uppgifterna som de inte har förstått. Veckans multiplikations tabell är 5 ans tabell.

Hemläxor till nästa vecka:       
* Läxa 4 sidan 297.                                                                       
* Talluppfattning och huvudräkning sidan 33. Det är en bra repetition till taluppfattning samt eleverna kan träna mer på huvudräkning.
* Veckans tabell till nästa vecka är 6: ans tabell.

Med vänliga hälsningar
Ramzi Beaoui

                                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar